• FINSKÁ SAUNA

    Tel.: 603 947 045

  • INFRA SAUNA

    Tel.: 603 947 045

  • CYKLOBAR - otevřeno v letních měsících

    Tel.: 603 947 045

  • KADEŘNICTVÍ

    Tel.: 731 051 257

Aktuality :

 TIP NA VÁNOČNÍ DÁREK...

DÁRKOVÝ POUKAZ DO SAUNY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Provozní doba :

        Pondělí Zavřeno

Úterý      16:00- 21:00

 ženy
Středa    16:00- 20:00  spol.
Čtvrtek   16:00- 21:00  muži
Pátek     16:00- 21:00  muži

Sobota   15:30- 18:00

                18:00- 21:30

 

 ženy

 spol.

 

 

Kontakt:

 

Sauna Dlouhá Ves

Vlasák Roman

Dlouhá Ves 164 / 516 01
Rychnov nad Kněžnou

IČP:1004293275

IČO:486 03 481

Tel.: 603 947 045
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Kadeřnictví Sauna:

Mašková Lucie

Dlouhá Ves 164

Rychnov nad Kněžnou

Tel.: 731 051 257

 

TOPlist

Reklama

 

 

       

      logo famos

 

 

     

 

 

Zásady saunování

Saunování

Saunování jako proces očisty a posílení organismu by mělo splňovat některá základní kritéria. Je až s podivem, jak velmi nekvalitně a neodborně se většina lidí v naší zemi saunuje. Pravda, v našich zeměpisných šířkách se můžeme obhajovat tvrzením, že saunování není naší kulturní tradicí, ale personál, který v každé sauně pracuje, by měl pravidelně seznamovat návštěvníky se správným postupem saunování. Tím bychom předešli různým stížnostem návštěvníků na následné bolesti hlavy, nevolnost, závratě, vyčerpání apod. K těmto nepříjemným stavům dochází především v důsledku neznalosti základních pravidel saunování. Vždyť sauna jako taková je určená především pro „povznesení ducha a posílení těla“. To znamená, že saunování by mělo probíhat nenásilně, doprovázeno příjemnými pocity a následnou kladnou odezvou organizmu.

Popis saunování

Správné saunování má především tyto kladné vlastnosti:

  • Zlepšuje prokrvení tkání.
  • Zvyšuje vylučování katabolických (odpadních) látek z organizmu.
  • Zlepšuje termoregulační mechanismy.
  • Pomáhá ničit choroboplodné bakterie a viry a tím zvyšuje odolnost např. proti nachlazení a virózám.

Před samotným vstupem do sauny by se měl každý návštěvník řádně osprchovat a především osušit, aby do samotného prostoru potní místnosti nevnikalo mnoho vlhkosti. Relativní vlhkost v potní místnosti by se měla pohybovat kolem 15% a průměrná teplota kolem 90°C. Tyto hodnoty jsou důležité především z důvodu dobré snesitelnosti prostředí uvnitř potní místnosti. Doba pobytu v sauně je velmi individuální a měla by se řídit především subjektivními pocity každého jedince. Pokud začínají člověka pálit boltce uší, špička nosu, lícní kosti, bradavky, konečky prstů, či se mu špatně dýchá, je nejvyšší čas odejít nebo se přemístit na nižší lavici. Teoreticky by měl člověk vydržet kolem 15-20 min. Teprve po této době se totiž teplota tělesného jádra zvýši asi o 1,5 - 2°C a začíná docházet k ničení choroboplodných zárodků a virů. V podstatě si uměle vytvoříme zvýšenou teplotu.

Nejlepší poloha je v leže, případně v sedě tak, abychom nohy měli přibližně ve stejné výšce, jako sedíme. Klasický a často prováděný sed v podobné pozici jako na běžné židli není příliš vhodný. Může docházet k velkému rozdílu teplot mezi chodidly a hlavou saunujícího se člověka. Tento rozdíl teploty dosahuje i několika desítek °C. Takový rozdíl teploty není pro lidský organismus přirozený a dochází k velkému namáhání termoregulačních mechanismů. U některých jedinců se proto může tato nedostatečnost projevit závratěmi nebo bolestmi hlavy. Dobré je také provádět během pobytu masáž nebo minimálně drhnutí povrchu těla různými, k tomu účelu uzpůsobenými, pomůckami (kartáče, houby apod.). Tato činnost pomáhá otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty z kůže a podkoží, zároveň urychluje pocení a tím i zlepšuje termoregulaci.

Před vstupem do ochlazovacího bazénku by mělo být samozřejmostí osprchování se teplou vodou. Jinak přeneseme veškeré vypocené „nečistoty“ do ochlazovací lázně a obšťastníme jimi všechny, kteří přijdou po nás. Za tento prohřešek hrozí minimálně vyhoštění ze sauny!

Do ochlazovací lázně vstupujeme s rozvahou a pozvolna. Není příliš vhodné do bazénku rovnou skočit. Toto platí především pro starší osoby, ale také pro některé sportovce. Dochází zde ke skokovému nárůstu krevního tlaku. V některých publikacích je uváděno až 360 torrů. Tento vysoký tlak může způsobit protržení narušené nebo jinak oslabené cévní stěny, čímž dojde ke krevnímu výronu, který může být nebezpečný. V ochlazovací lázni bychom měli projít třemi postupnými režimy. Ihned po vstupu nám začne být chladno. Cévní kapiláry v podkoží jsou roztažené a nastavené na režim co největšího odvodu tepla. Po vstupu do lázně se začnou rychle stahovat a doslova vtlačovat krev z podkoží do vnitřních orgánů. Dochází k "masáži" vnitřních orgánů a vyplavování různých možných usazenin do krevního řečiště. Zde nastává druhá fáze, kdy nám přestane být ve vodě chladno a cítíme se příjemně. Pocitu komfortu můžeme také napomoci tím, že se ve vodě nebudeme pohybovat. Vrstvička vody těsně kolem těla se ohřeje a únik tepla z organismu není tak razantní.

Teprve ve třetí fázi, kdy nám opět začne být chladno vystoupíme z lázně a přejdeme do odpočívárny, kde se zabalíme do prostěradla nebo deky a v klidu, nebo příjemném hovoru nad sklenici nějakého dobrého pití (pozor na alkohol) posečkáme, až pominou veškeré průvodní jevy, jako např. pocit chladu, pocení, mírné závratě apod. Organismus se postupně vrací do běžného provozního režimu. Tato fáze může trvat 10 - 20 minut. Teprve potom celý postup opakujeme. Opakovat celý proces stačí 2x až 3x, celková doba trvání je přibližně 1,5 - 2 hodiny. Pokud se saunování provádí odborně a s citem, je výsledkem příjemný pocit uvolnění a lehké únavy.

Kdy je saunování vhodné

  • Před večeří, nebo ještě lépe asi dvě hodiny po večeři před spaním.
  • Pokud se provádí před obědem nebo během dne, měly by být po saunování asi 2-3 hodiny na spánek nebo pasivní odpočinek.
  • Jako předehřátí před masáží.
  • Prevence viróz a nemocí z nachlazení.
  • Po domluvě s lékařem u přetrénovaných nebo přepracovaných osob.

Kdy je saunování nevhodné nebo zakázané

  • Po nadměrné vyčerpávající tělesné nebo duševní námaze.
  • Po vydatném jídle nebo na lačno.
  • U sportovců kde dochází ke vzájemným kontaktům (např. box, karate, judo, ale i fotbal po větším kontaktu apod.) saunovat až 24 hodin po zápase.
  • Při virózách nebo zánětlivých onemocněních.
  • U žen v období menstruace nebo těhotných.
  • Neprovádět pomocí saunování přílišné ovlivňování tělesné hmotnosti. Na spalování tuků nemá saunování velký vliv. Dochází pouze k vypocení tekutin.